lørdag 23. august 2008

Sennegress og diverse=)

Jeg får begynne med å si unnskyld til de av dere som ventet på en oppdatering her i går. Får bare skylde på at det er fordi jeg ikke hadde noe internett. Jeg har vist et nyere nettkort eller noe, så for at jeg skal få internett må man putte inn en kabel og så kan jeg gå ned igjen med maskina:p men faren i huset har sagt han skal prøve å fikse så jeg slipper det;)

Igår var det egentlig ingen ting veldig spennende som skjedde. Jeg dro på skolen, der så vi en kortfilm om hvordan man skjærer sennegress. Også traff vi norsk og gym læreren, det er samme person, han heter Tom, men blir vist bare kaldt Tommen.

Etter skolen gikk jeg for å poste et brev til enn venn som har bursdag på mandag=) Jeg tok da følge med en i klassen, Stine, fordi hun bor på veien mot meg=)Da jeg kom hjem gjorde jeg ikke stort før det ble middag, og etter middagen gikk jeg ut på tur=)

Jeg gikk først ned til Rema og kjøpte meg en sjokolade, også trasket jeg videre. Gikk til broa over elva og sto der å spiste opp sjokoladen min, før jeg begynte å traske tilbake igjen, og nå skulle jeg prøve å gå snarvegen tilbake til huset hvor jeg bor. For å ta denne snarveien må man gå opp en sti, og jeg kom til et punkt hvor stien delte seg. jeg viste jeg skulle til høyre for å komme hjem, men gikk mot venstre og oppover den veien. og når jeg kom til toppen satte jeg meg ned, for det var rett i en skråning hvor man så utover en god del av Kautokeino, også var sola på vei ned. Et veldig fint sted å se på solnedgangen=) Så trasket jeg hjemover igjen.

Og da var det ikke noe internett her, så jeg satte meg ned å så på 'Moulin Rouge'. Finefine filmen:) og så var det natte tid for meg=)

I dag har klassen vært å skjært sennegress.
Nå sitter du sikkert å lurer på hva sennegress er for noe, og det skal jeg fortelle deg=) sennegress er det samene brukte å ha i skallene ( samesko) sine før i tiden, det holdt varmen og det trakk til seg fuktighet. Når man skulle skjære det skulle man skjære så langt ned på gresset som mulig. For at sennegresset skal være mykt i skoene må man slå det mot en planke med spikere som står opp. og så når du har fått det fint og mykt, henger du det opp til tørk. Det må henges til tørk et sted der det ikke er elektrisk varme, for da blir det veldig sprøtt og lett å knekke. Det kan da henges i et lite uthus som ikke er issolert.

Så når vi gjorde det i dag, så kjørte vi litt ut av byen, og stoppet der det var sennegress. Der begynte vi med å samle inn ved til å lage bål med, og så lagde vi bål og kokte kaffe og te. Så satt vi å prata og koste oss før vi begynte å skjære sennegress. Etter at vi hadde skjært det skulle vi slå de på disse spiker plankene, og da klarte jeg jo selvfølgelig (smart som jeg er:p ) å slå den ene fingeren min ned på en av spikerene:p ikke sånn midt på så jeg fikk den gjennom fingeren, men den lagde et fint lite kutt i fingeren og tok bort ett stk. hud... =p men jeg lever, selv om jeg ble spist opp av all knotten:p
Så dro vi tilbake til skolen og hang det opp til tørk i ett av uthusene.Også dro jeg visst hjem ;p =) Vi spiste kylling til middag. Og vafler til kvelds:) så nammenam^^

Jeg missunner Carita da, siden hun er på Filladelfia idag og ikke jeg...=/ Menmen.... Sånn kan det visst gå.... misstenker at hun er litt missunnelig på meg og Aron som er her oppe også... menmen....

Planen min for i morgen finnes ikke... så hva som skjer i morgen er uvisst.... Eller, jeg har en ting å gjøre, og det er å hente noe i posten, men utenom det.... Ingenting... Kanskje gå en liten tur, tegne litt... Tegne er faktisk en fin ting å gjøre her, sånn mens man ser på film, eller chatter med folk eller bare sitter her...=) men jeg vurderer også litt det å kjøpe ett stort pusslespill eller no=) det hadde vært litt koslig:)

Menmen... tror ikke jeg har stort mer å si idag... så enjoy det som har vært skrevet;) så kommer det kanskje noe i morgen også=)

3 kommentarer:

Simbelmynë sa...

høres fint ut:) hvor kaldt er der i nord for tiden?

Rebekka sa...

ligger rundt 10 grader, men på fredag var det visst 18 i skyggen;)
selve temperaturen er ikke så ille, det er værre med vinden, for den gjør det litt kaldere ;) =)

Anonym sa...

Hyggelig å høre hvordan det går med deg. Du må gjerne ta noen bilder og legge inn på bloggen også.

Pappa