tirsdag 9. september 2008

Samfunnsfag

Skal ha prøve i Samfunsfag idag... ikke en stor, men en liten, hvor vi skal forklare disse ordene:

Sosialisering: Innlæring av kunnskaper, ferdigheter og normer som samfunnet oppfatter som nødvendig.

Rolle: Summen av de normene og forventningene som er knyttet til en oppgave eller stilling.

Norm: Adferdsregel.

Forventning: Et sosialt krav om en bestemt oppførsel i en gitt situajon.

Rollekonflikt: oppstår når en prøver å opptre i to eller flere roller samtidig, eller når det er motstridige forventninger til samme rolle.

Krysspress: Motstridende forventninger fra ulike normsendere/ sosialiseringsfaktorer.


Det var sånn smf. læreren forklarte ordene.... er dte mulig å gjøre det litt mer komplisert?
Jeg klare så vidt å forstå hva de forskjellige ordene betyr, hvertfall når det er forklaringen som gis... :p hehe... :p
menmen.... Skal nok gå bra;P

4 kommentarer:

Janne Cecilie sa...

Håper prøven gikk bra :)
Husker sammfunslære fra vgs jeg og. Det var et fag man ikke helt kunne skjønne, bare pugge :P
Lærere kan dette md å forklare ord på en vansklig måte altså :P

Carita sa...

åh... skulle til å komme med andre måter å formulere det på. men spørs om jeg gidder når prøven alt har vært.

Anonym sa...

Pfft..prøve du liksom. Håndsopprekning og uh ble ikke spurt en gang. Ungdommen nå til dags!

Rebekka sa...

Det ble ikke prøve alikevel nei, men, jeg svarte forde på et annet spm. han spørte... :p jeg er faktisk litt skole lys i den timen:P