fredag 5. september 2008

Samisk

Tenkte jeg skulle skrive inn litt samisk på maskina, så her få dere et lite kurs i litt samisk=)

Enjoy.... :)


Entall Totall Flertall

1.pers. Mun(jeg) Moai (vi to) Mü(vi)

2. pers. Don (du) Doai (dere to) Dü (dere)

3. pers. Son ( han/hun) Soai (de to) Sü(de)

Uttalelser

u - o
o - å
c - tse
z - eds
č - tsje
ž - edsj
đ - the (engelsk the)
ŋ - æng
ŧ - ths



Sang

Ćalbmi, Ćalbmi,njunni, njálbmi
beallji, beallji, vuovttat
Oalggit, gieđat, čoavji, bahta
Ćippit , juolgi, juolgi


Oversettelse

øye, øye, nese, munn
øre, øre, hår
skuldrene,hendene, mage rompe
knærne, fot, fot


Tell til ti

Okta, guokte, golbma, njeallje
vihtta, guhtta, čieža, gávcci
ovcci, logi

Oversettelse

En, to, tre, fire
fem, seks, syv, åtte
ni, ti


Diverse

mus leat logi suorpma - Jeg har ti fingre

Mü du namma lea? - hva heter du?

Mun Rebekka - Jeg Rebekka

Mu namma lea Rebekka - Mitt navn er Rebekka

Mo manna? - Hvordan går det?

Bures - Bra

Bures dat manna, mo manna duinna? - Det går bra, hvordan har du det?

Gos don leat eret? - Hvor er du ifra?

Mun lean Skias eret - Jeg er fra ski



Håper dere lærte litt:P =)

2 kommentarer:

Lady_Marion sa...

hihi, morsomt.
Prøver du å snakke samisk?
o mer du bruker det jo fortere lærer du det.

Rebekka sa...

vel, har ikke akkurat lært så veldig mye da:p hehe....
jeg skjønner ikke så mye av det de som snakker samisk snakker om... eller radioen... er bare litt innimellom, ett par ord eller no..:p